Senast uppdaterad: 2022-12-27

Vanliga frågor och svar

Varför betalar jag medlemsavgift?

Du måste vara medlem i Luleå Ridklubb bl a för att försäkringen ska gälla. Alla ridelever som erlagt medlemsavgift är försäkrade genom Folksam.

Kan jag få min ridavgift återbetald?

Vid påbörjad kurs blir du betalningsskyldig för hela ridblockets faktura. Återbetalning för påbörjad kurs kan endast medges vid sjukdom som förhindrar ridning under längre tid (styrkt med läkarintyg). Platsen sägs då upp med en uppsägningstid på 3 veckor från det att läkarintyget kom till oss. Genom att betala in anmälningsavgiften accepterar du dessa regler för uppsägning och är skyldig att erlägga hela terminsavgiften.

Vilken typ av lektioner ingår i min ridtermin?

Oavsett vilken nivå din grupp är på ingår följande varje termin: hoppning 2 gånger, teori 2-3 gånger, uteridning 2 gånger, och resterande gånger är skolridning.

Går du i en specialgrupp med bara hoppning har du teori en gång per termin, resterande gånger är hopplektioner.

Vad gör jag om jag inte kan komma på min ridning?

Om du inte kan komma på din ridlektion är det bra om du meddelar detta till instruktören, i så god tid du kan innan lektionen. Det lättaste är om du skickar ett mail till den instruktör det gäller.

Får jag skicka en ersättare på min ridlektion om jag inte kan komma?

Ridplatsen är personlig och därför kan man ej skicka ersättare på sin plats.

Finns det möjlighet att ta igen missade ridlektioner?

Från den fjärde lektionen och framåt som du är borta har du möjlighet att rida igen de gånger du missar i mån av plats. Igenridning ska ske under pågående termin och kan inte sparas till terminen efter. Din instruktör rekommenderar en grupp på din nivå.

För spec-grupperna sker återridning från andra missade lektionen och framåt. Om det inte finns plats i en annan spec-grupp sker återridning i vanlig grupp utan någon kompensation.

Får jag sälja mina ridlektioner till någon annan?

Enda tillfället då man kan sälja sin ridplats är vid uppsägning eller längre frånvaro pga skada (läkarintyg). Den nya eleven måste ha samma kunskapsnivå som resterande i gruppen och den bedömningen görs av gruppens instruktör.

Kan jag dela ridgrupp med någon?

Om du har en egen ridplats i en annan ridgrupp, kan du dela en grupp med någon annan och exempelvis rida varannan gång.