Publicerad: 2022-12-27

Senast uppdaterad: 2024-04-15

Film från Minitävling hoppning klass1

Minitävling - ett tillfälle att prova på att tävla!

Sugen på att prova på att rida bana under tävlingsliknande förhållanden?

Perfekt för dig som "tävlar" för första gången eller har en orutinerad häst/ponny!

Tävlingen vänder sig först och främst till ryttare mellan 6-15 år. Alla får rosett! Vid några tillfällen anordnas även seniorklasser, se inbjudan för mer info.

När det är dags för nästa tävling kommer info och länk till anmälan att hittas i kalendern.

Hoppning

Ekipaget rider en bana bestående av bommar på marken (klass 1) eller upphöjda bommar (30 cm klass 2, 40 cm klass 3). Målet är att ekipaget klarar banan i balans och rätt tempo. Under pågående ritt får ekipaget hjälp av ridläraren om det behövs. Alla får rosett.

Caprilli

En caprillibana består av olika dressyrmoment och olika hinderövningar. Det kan vara att fatta galopp eller bryta av till trav på ett bestämt ställe. Lägga en volt eller göra halt mellan två koner. Trava över cavaletti, rida över galoppbommar, hoppa en studsserie eller ett vanligt enkelt hinder. Målet är att ekipaget klarar banan i balans och rätt tempo. Under pågående ritt får ekipaget hjälp av ridläraren om det behövs. Alla får rosett.

Dressyr

Ekipaget rider ett dressyrprogram som är specialskirvet för minitävling. Dressyrprogrammens svårighetsgrad varierar från skritt/trav med ledare till alla gångarter. Ritten bedöms av domare som betygsätter ryttarens sits och balans, inverkan. Se protokoll: https://ridsport.se/download/18.157ea8cd1859af516b51af94/1673441259991/Protokoll_RyttartestDressyrryttaretest.pdf Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.