Publicerad: 2022-12-04

Senast uppdaterad: 2024-04-30

Anläggningen

Luleå/Hertsö ridanläggning ligger belägen på Kalvholmen, Hertsön, och ägs av Luleå kommun som har avtal med Luleå Ridklubb om drift och skötsel av anläggningen.

Anläggningen består av ett stall, två ridhus samt två uteridbanor. Dessutom finns ett karantänstall med ett antal boxar i anslutning till ridskolan.

Parkering finns för besökare och uppställningsplats för transporter.

Runt Kalvholmen finns en ridslinga som underhålls både sommartid och vintertid samt ett pågående projekt med en naturbana.

I direkt anslutning till ridanläggningen finns också privatstallet Hertsö Stalldrängar (HSD) där medlemmar från både Luleå Ridklubb och tävlingsföreningen Luleå Ryttarförening har sina hästar uppstallade. Föreningarna vid anläggningen samverkar genom ett Allianssamarbete, som du kan läsa mer om här Pdf, 178.5 kB..