Publicerad: 2022-11-27

Senast uppdaterad: 2024-01-07

Börja rida

Oavsett vilken nivå du är på, är du hjärtligt välkommen att börja rida hos oss! Vi har ridgrupper på alla nivåer för både barn och vuxna.

På Luleå Ridklubb har vi ridgrupper från nybörjarnivå, till tävlingsgrupper i hoppning och dressyr. För dig som vill satsa lite extra har vi specialgrupper med färre elever och möjlighet att rida samma häst oftare. Vi erbjuder även ridning för funktionshindrade.

Prislista hitta du här

Nybörjarridning för barn
Från det år barnet fyller 6 år är ni välkomna att rida hos oss. Den första terminen kallar vi för förberedande ridning. Det är indelat i två steg, steg ett och två. Steg ett är tio gånger och är det första man förbinder sig till. Vill man fortsätta efter steg ett rullar steg två vidare redan veckan efter på samma dag och tid.

Första gången är det rundvandring och genomgång för både barn och vuxna. Därefter är det två gånger i rad med ridning och var tredje gång är det teori. Vid ridning ska ledare finnas med till barnet. Barnen blir trygga med att ha någon som de känner som leder. Även om man som ledare är helt okunnig på häst så lär man sig under terminens gång hur man hanterar hästarna och känner sig trygg.

Efter steg 1 och 2 är slut är det lov och vid nästa termin är det dags för ridning i vanlig grupp där man har teori 3 gånger per termin.

Nybörjare sätts upp på en intresslista, anmälan via mail.

Vi startar upp nya grupper oftast i augusti och januari, dessa fylls upp från intresselistan. Just nu är det kö och vi försöker få grupperna jämna åldersmässig för att kunna hålla rätt utbildning.

Ridning på ponny
Vi har ridgrupper på ponny från nybörjare till avancerad ridning. Våra duktigaste elever tävlar i dressyr och hoppning på regionala tävlingar på ridskolans ponnyer. Vi tar emot alla elever på olika nivåer. Vi har även hoppgrupper. I en hoppgrupp rider du varannan vecka och ridningen är 60 minuter.

Ridning på häst
På häst erbjuder vi grupper från dig som känner dig lite ringrostig till dig som rider hästen på tygeln och kan skolorna. Du kan även rida i specialgrupp i dressyr eller hoppning. Specialgrupperna har färre elever och du rider oftast samma häst en längre period. De inriktar sig på sin gren och har teori en gång per termin.

Övriga aktiviteter på ridskolan

Varje månad anordnar ridskolan klubbtävling i hoppning eller dressyr på ridskolehäst. Ungdomssektionen anordnar även aktiviteter som spökkvällar, tipsrundor, brännboll, övernattningar och andra roliga aktiviteter. På våra aktiviteter är alla medlemmar välkomna, även om du inte rider lektion.

Hör av dig till oss via mail eller telefon och berätta vad du har för tidigare erfarenheter, så hjälps vi åt att hitta en grupp som passar just dig!

Välkommen till Luleå Ridklubb!