Publicerad: 2023-01-13

Senast uppdaterad: 2024-04-30

Ridhusregler

Vårt gemensamma ansvar

• Det är allas skyldighet att känna till våra gemensamma regler innan ridning eller annan verksamhet sker.
    - Föräldrar ansvarar för sina barn att se till att reglerna följs.
  • Det är ALLA medlemmars gemen­samma ansvar och skyldighet att agera om någon bryter mot våra regler och riktlinjer.
    - Om någon uppträder olämpligt eller bryter mot reglerna ska detta tas direkt med vederbörande.
    - Informera på ett vänligt sätt om någon gör fel.
    - Vid upprepade förseelser eller ohörsamhet kontaktas ordförande för föreningen som personen representerar, eller LRKs verksamhetschef.
  • Säkerheten går alltid först!

Allmänna regler

• Godkänd hjälm med hakbandet knäppt skall alltid bäras under all ridning, löshoppning, longering/tömkörning, lösrastning samt vid ledning av häst i ridhus, på ridbanor och längs ridslinga och vägar.
  • Plocka alltid undan bommar och dylikt efter dig.
  • Hästen ska antingen ledas i träns med bett, eller i grimma med kedja i ridhus, på ridbanor och längs ridslingan och vägar.
  • Dagtid vardagar är ridhusen arbetsplats för ridlärarna och övrig personal. Det går ofta bra att rida samtidigt, men kolla alltid först.
  • Mocka alltid ridhuset efter avslutat ridpass
    - Töm kärran om den är full.
    - Mocka så snart du kan. Dock är det tillåtet att föra hästen till boxen/spiltan för att sedan återkomma till ridhuset.
    - Vi hjälps alla åt att hålla vårt underlag i skick. Vid behov påminner vi varandra vänligt om detta.

Vid självständigt arbete i ridhus gäller följande regler

• Max 10 ekipage får vara i ridhuset samtidigt. Vid hoppning är max 8 ekipage tillåtet.
  • Knacka och invänta svar innan du går in i ridhuset och meddela att du går ut.
  • Visa hänsyn till övriga vid uppsittning och avsittning, vilket görs i mitten av volterna eller i hörnet om hästen kan stå still.
  • Håll till höger när du möter någon.
  • Skritta innanför spåret.
  • Håll avstånd både framåt/bakåt och åt sidorna vid möte.
  • Ryttare på volten lämnar företräde för ryttare på fyrkantsspåret.
  • Gör halt innanför spåret eller i mitten av volterna.
  • Respektera och visa hänsyn till andra ryttare/ekipage under din ridning.
    Visa särskild hänsyn till unghästar, orutinerade ekipage osv.
  • Det är inte tillåtet att använda hörlurar vid ridning, då det är viktigt att kunna kommunicera med andra ryttare i ridhuset. Undantag kan göras om man rider för instruktör via telefon, då det är tillåtet med en hörlur i ett öra om det andra örat är fritt.
  • Mobiltelefon ska inte hanteras under ridning, annat än om hästen står stilla och hålls av person på marken.

Läs mer i dokumentet Ridhus- och bokningsregler Pdf, 151.2 kB.

Hos oss gäller ridsportens ledstjärnor

HÄSTEN

MÄNNISKAN

• Jag hanterar hästen på ett sätt som jag kan stå för och som jag är stolt över inför omvärlden