Publicerad: 2022-11-27

Senast uppdaterad: 2024-04-15

Föreningen

Luleå Ridklubb är en ideell förening där glädje, gemenskap och kunskap möts. Vi strävar efter att ge så många som möjligt, oavsett förutsättningar, en möjlighet att få utveckla och utöva sitt intresse för hästar och ridsport. Föreningen bildades 1949 och har idag runt 480 medlemmar i alla åldrar.

Ridskolan är största verksamheten inom föreningen men vi har också tävlingsverksamhet och en mycket aktiv ungdomssektion.

Hos oss finns ridgrupper från nybörjarnivå till tävlingsgrupper i hoppning och dressyr. Vi erbjuder även pararidning (ridning för funktionshindrade).

Ridanläggningen

När ridskolan startade 1977 låg den på Bergnäset men flyttade 1993 till nuvarande adress på Hertsön.

Ridanläggningen ägs av Luleå kommun och driftas av LRK. Den ligger på Kalvholmen med goda bussförbindelser från centrala Luleå. På anläggningen finns två ridhus, två utebanor, en ridslinga och stigar i skogen för året-runt-ridning och en alldeles ny inhägnad Naturbana för trygg ridning i naturen.

I stallet grundläggs ledarskapet i tidig ålder

I tidig ålder lär sig barnen på ridskolan att ta ansvar för sig själv, hästen och stallkompisarna. De äldre hjälper de yngre och ledaregenskaperna övas upp tidigt.

En doktorsavhandling från Luleå tekniska universitet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. visar att tjejer som håller på med ridsport utvecklar entreprenörs- och ledaregenskaper som de får nytta av i arbetslivet och att många av landets kvinnliga chefer har en bakgrund i stallet.

På Luleå Ridklubb fostras unga ledare för framtidens Luleå!