Till incidentrapporteringen:
Incidentrapportering
Svenska Ridsportförbundet vill på olika sätt minska antalet olyckor inom ridsporten genom ett gemensamt systematiskt säkerhetsarbete och lanserade 2023 ett nytt verktyg för incidentrapportering. Genom att registrera alla tillbud och alla olyckor kan vi tillsammans samla kunskap om var, när, hur och varför händelser sker och utifrån detta vidta åtgärder för ökad säkerhet.
Svenska Ridsportförbundet använder sedan många år tillbaka ett digitalt system som heter REQS (Risk Environment Quality System) som ett verktyg vid de besök förbundet gör hos föreningarna. Den statistik som samlas in utgör underlag för rådgivning till föreningar likväl som utformning av den långsiktiga utvecklingen av Svenska Ridsportförbundets verksamheter. Systemet uppdaterades 2022 med moduler för arbetsmiljöarbete samt brandskyddsarbete och i januari 2023 lanserades ett nytt verktyg för incidentrapportering.
Genom det nya verktyget kan Svenska Ridsportförbundet följa vilka incidenttyper som är mest förekommande och utifrån detta agera genom riktade utbildningsinsatser. Verktyget hjälper även föreningarna att genom inrapporterade händelser identifiera och kartlägga rutiner eller brister som kan medföra risker för utövare, hästar, åskådare, personal och andra. Baserat på detta kan föreningen vidta åtgärder för att öka säkerheten i sin verksamhet och på sin anläggning.
Var hittar jag verktyget?
Det nya verktyget för incidentrapportering finns HÄR Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hur går man tillväga för att rapportera in en händelse?
Vid en incident ("här kunde det gått illa") eller en olycka görs incidentrapportering via länken ovan som fungerar både i mobil och dator.
När du registrerat en händelse får föreningen ett meddelande till sin mailadress. Den som rapporterat in händelsen får en återkoppling från föreningen när incidentrapporten är behandlad och avslutad.
Hur man upprättar en incident:
Läs mer på Ridsportsförbundets hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hur hanterar vi som förening en incidentrapport?
För att hantera incidentrapporter som kommit in till er förening loggar ni in som vanligt med det användarnamn (e-post) och lösenord som ni har sedan tidigare. (Skulle ni ha glömt lösenordet går det bra att återställa det via reqs.se Länk till annan webbplats. och knappen Glömt lösenordet?)
I systemet klickar ni er fram till modulen Incidentrapportering och öppnar sedan formuläret för den rapport som skall behandlas. När rapporten är behandlad och skall avslutas kan man skriva ett meddelande till rapportören i rutan Återrapporteringstext till rapportören och klickar sedan på knappen Avsluta. När rapporten avslutas får rapportören och föreningen varsitt mail om att rapporten är avslutad.
Vem ska rapportera in incidenter/olyckor?
Vem som helst kan rapportera in en incident eller olycka och rapporten hanteras sedan av föreningen. Lägg gärna länken till det nya verktyget på föreningens hemsida, skicka ut information och sätt upp anslag på strategiska platser på anläggningen så att så många som möjligt känner till verktyget. När någon registrerat en incident eller olycka får föreningen ett meddelande till sin mailadress. Den som rapporterat in händelsen får en återkoppling från föreningen när incidentrapporten är behandlad och avslutad.