Gå till innehåll

Policy

Luleå Ridklubbs

Policy i Hästhållning

för alla medlemmar och personal

ANLEDNING

Policyn har tillkommit för att sätta hästens välbefinnande i centrum samt att arbetsuppgifterna löses på ett sätt som är säkert för häst och människa. Policyn ska verka som en vägledning i arbetet med hästar.

FAKTA

Kunskap och gott omdöme kring hästen innebär att man förstår och delvis kan förutse hästens reaktioner, visar ordningssinne, arbetar rationellt, effektivt, ekonomiskt och ergonomiskt riktigt, oömma kläder samt visar god servicemedvetenhet och uppträder socialt.

ANVÄNDNING

Dokumentet är en beskrivning av det dagliga arbetet med hästar. All personal, ny som gammal samt alla medlemmar ska sätta sig in i dokumentet och reflektera över hur hästhållningen och hanteringen av hästen utförs på ett yrkesmässigt och professionellt sätt. Vilket förhållnings och arbetssätt skall jag ha för att lösa alla uppgifter så att hästens välbefinnande sätts i centrum och dessutom med ett säkerhetstänkande?

Luleå Ridklubbs personal och elever visar i sitt arbete med hästar gott omdöme och är goda förebilder!

SÄKERHETSRUTINER

Personlig skyddsutrustning

RIDNING Hjälm är obligatorisk vid all form av ridning.

Ridbyxor, ridstövlar eller ridskor då tillsammans med shortchaps rekommenderas. Uppsatt hår. Inga öppna jackor/västar som fladdrar.

REFLEXER Reflexer används vid ridning i mörker.

STALLARBETE Ändamålsenlig klädsel, sko med stålhätta rekommenderas. Hörlurar eller hörsnäcka bärs inte under hantering av häst.

HÄSTHANTERING Grimma och grimskaft/kedjegrimskaft när hästarna leds. Hjälm och handskar ska bäras.

SKYDDSVÄST Rekommenderas för alla. Sedan jan-08 är väst obligatoriskt på tävling för ryttare upp till 18 år och vi rekommenderar att väst används på klubbtävling.

Klädsel m.m.

SMYCKEN Piercing i ansiktet får ej vara öppna föremål utan ska vara runda och stängda. Övriga smycken bör vara diskreta för att inte kunna utgöra en säkerhetsrisk.

MOBILTELEFON Tala inte i telefon till häst eller vid hanterande av häst.

SERVICEMEDVETENHET Alla är välkomna till ridskolan och ska också känna sig så. Därför hälsar vi på alla och hjälper dem som behöver det.

Leda häst

UTRUSTNING Grimma används tillsammans med grimskaft. Finns kedja på grimskaftet ska denna vara placerad under hästens underkäke. Hjälm och handskar ett krav.

GENOMFÖRANDE Hästen leds med höger hand placerad i grimskaftet under grimman och vänster hand i mitten på grimskaftet. Änden av grimskaftet får ej släpa i backen. Föraren är placerad vid hästens bog. Är hästen utrustad med träns leds den med tygeln över halsen.

GENOM DÖRR Öppna grinden/dörren helt. Vid smal passage gå före hästen samt var uppmärksammad så att ingen del av utrustning fastnar i något.

I STALLGÅNG Grimma och grimskaft används.

Hagutsläpp/intag

UTRUSTNING Se leda häst.

GENOM GRIND Öppna grinden helt. För in hästen och vänd den mot grinden.

SLÄPP Efter att hästen har ställts upp mot grinden släpps hästen.

Vid släpp av flera hästar vänds alla med huvudena mot staket där grinden finns. Håll 3 m mellan hästarna. Alla släpper samtidigt på angiven signal. Stäng grinden.

Ridning/longering

UPP OCH AVSITTNING Uppsittningspall ska användas av ALLA ryttare till ridskolans stora hästar. Vid ridning i grupp förs hästarna in och ut ur stallet samtidigt.

Utomhus: Utanför stallet med hästens bakdel mot stalldörren.

Jacka och övrigt tas av innan uppsittning alt. använd medhjälpare.

RIDHUS Se ridhusregler.

Stallet

HÄST I BOX Vid skötsel eller mockning i box ska hästen bindas. Bind kort (ca 40cm) så att hästen ej kan fastna.

VATTENSPILTA/UPPSTÄLLNINGSPLATS Hästar sköts i box/spilta eller i avsedd uppstallningsplats. Rengörs omedelbart efter användning. Blir det stock i avloppet så lyfts galler och plåtskiva bort. Därefter plockas all skit bort och slängs på gödselhögen. Därefter sätts plåtskivan samt gallret tillbaka på direkten.

FODER Allt hö som hämtas från hösilagerummet ska bäras i säck. Det blir mkt svinn av allt som ramlar om man bär det i famnen.

GOD ORDNING ÄR GRUNDLÄGGANDE FÖR EN SÄKER HÄSTVERKSAMHET. Alla hästar leds med grimskaft även inne i stallet.

Stallgången skall hållas fri från föremål.

Vid ridning ska sakerna förvaras i/vid boxen/uppställningsspiltorna.

Alla redskap ska förvaras på anvisad plats.

Alla täcken ska hänga på anvisad plats.

Ridskolans svettäcken ska hängas prydligt på röda täckeshängarna.

Ridspön förvaras i hållaren vid ingången till varma ridhuset.

Hästens dagliga vård

BASSKÖTSEL Hästen får en basskötsel (visitation och rykt) varje dag för att må bra.

CHECKLISTA

• Hästen binds upp vid all skötsel.
  • Visitera
  • Massera bort all smuts, svett, lösa hår.
  • Borsta av och rykta.
  • Borsta/kamma man, lugg, svans.
  • Håll rent runt ögon och näsborrar.
  • Tvätta skapet vid behov.
  • Kratsa hovarna

VISITATION

• Låt händerna glida över hästens kropp, känn efter avvikelser såsom lokal värme och svullnad.
  • Benen visiteras genom att följa senorna uppifrån och ner.
  • Kroppshållning
  • Andning (normalt 8-16 andetag per minut).
  • Puls (normalt 28-40 slag per minut).
  • Urin och träck (konsistens, färg och lukt).
  • Temperatur (normalt 37-38,0 grader).
  • Observera ordningen i boxen, har hästen varit orolig under natten, kolik?

Mundering, puts

UTRUSTNINGENS SKICK Utrustningen hålls hel och ren. Noggrann puts av mundering sker direkt efter varje ridpass för att därefter hängas upp på avsedd plats. Bettet sköljs noga av. Benskydd borstas av på in och utsida innan de läggs ned i påsen.

TÄCKEN Bara de täcken som används får hänga framme på boxdörren, dock max två täcken. Täckena ska hänga snyggt vikta. Övriga täcken förvaras i skåp. Ridskolans täcken ska hänga snyggt vikta på avsedd plats.

Hästens hälso- och sjukvård

SJUKVÅRD Sjukvårdsskåp till ridskolehästarna är det vita skåpet vid sadelkammaren. OBS endast till för ridskolans hästar.

Besöksadress / Postadress

Lokmannavägen 61